Learning French

I started learning French from scratch in August 2019, when I moved to Switzerland. Since then, I have progressed through A1 and A2 and am now at B1, or an intermediate level. I hope to reach B2 by the end of 2021 and eventually become fluent in French.

Since spring 2021, I’ve been trying to write one short paragraph a day on the platform italki, which are then corrected by native French speakers. I’m sharing some of the writings here to serve as a record that can hopefully show my French grammar as well as my mastery of more complex structures improving over time.

April 2021

En 2018, j’ai visité la Nouvelle Zélande. J’ai commencé mon voyage à Christchurch, où j’ai pris le train panoramique pour le village de Greymouth, une excursion qui traverse entièrement l’île sud, d’est en ouest. En suite, j’ai pris le bus de Christchurch à Queenstown. Le voyage dure une journée. Là, je me suis inscrite à une visite guidée en van conduisant dans le parc national où les films du Seigneur des Anneaux ont été filmés. Enfin, nous avons terminé par le fjord Milford Sound, et nous avons pris le bateau pendant deux heures. C’était une super voyage, avec beaucoup de paysages incroyables.

In 2018, I visited New Zealand. I started my trip in Christchurch, where I took the scenic train to the village of Greymouth, an excursion that crosses the entire South Island from east to west. Then I took the bus from Christchurch to Queenstown. The trip lasts a day. There, I signed up for a guided van tour driving through the national park where the Lord of the Rings movies were filmed. Finally, we finished at the fjord of Milford Sound, and we rode the boat for two hours. It was a great trip, with a lot of incredible scenery.

Bien sûr, je voyage souvent seule. Si j’attends mes amis pour planifier quelques activités, je ne partirai jamais. Je suis très indépendante et j’adore la sensation d’être seule dans un nouveau pays, d’être sur le point de découvrir une nouveau mode de vie. Cependant, je n’aime pas manger seule dans un restaurant, en particuliere les restaurants chics où on a trois plats et ça prends du temps. C’est la partie que je préfère le moins pendant mes voyages.

Of course, I often travel alone. If I wait for my friends to plan activities, I would never leave. I am very independent and love the feeling of being alone in a new country, about to discover a new way of life. However, I don’t like to eat alone in a restaurant, especially fancy three-course restaurants that take a long time. This is my least favorite part of my travels.

March 2021

Actuellement j’habite en Suisse, un pays qui célèbre sa diversité linguistique. Il y a quatre langues officielles : le français, l’allemande, l’italien, et le romansche. La majorité de la population parle deux langues, mais en général ils ne parlent pas totalement couramment les deux, ça dépend de leurs cantons d’origin. La région d’intersection entre la Suisse romande et la Suisse allemande s’appelle le Rostigraben, ça signifie la division culturelle, linguistique et politique entre les deux régions.

Currently I live in Switzerland, a country which celebrates its linguistic diversity. There are four official languages: French, German, Italian, and Romansh. The majority of the population speaks two languages, but in general they do not speak both completely fluently, it depends on their cantons of origin. The region of intersection between French-speaking Switzerland and German-speaking Switzerland is called the Rostigraben, which signifies the cultural, linguistic and political division between the two regions.

Pour protéger l’environnement, il faut utiliser moins de plastiques dans la vie quotidienne. J’essaie de faire du café et de cuisiner chez moi, et je ne commande pas souvent à emporter. Quand je voyage, je prends mes propres ustensiles au restaurant. Je recycle les papiers, les cartons, les bouteilles, le verre, et l’aluminium. C’est pas necessaire d’être parfait. Si tout le monde essaie un peu, on peut beaucoup ameliorer l’état de l’environnement.

To protect the environment, we must use less plastics in everyday life. I try to make coffee and cook at home, and I don’t often order takeaway. When I travel, I bring my own utensils to the restaurant. I recycle paper, cardboard, bottles, glass, and aluminum. It’s not necessary to be perfect. If everyone tries a little, we can improve the state of the environment a lot.

Vivant dans un pays francophone, c’est parfois difficile faire les tâches quotidiennes, parce que je ne parle pas bien le français. Je peux faire les courses et appeler pour prendre rendez-vous en français. Mais je ne peux pas comprendre d’information plus compliquée. Je dois rendre visite au docteur demain parce que j’ai une terrible migraine mais je ne sais pas si je pourrai très bien lui expliquer la situation. C’est la raison pour laquelle je me sens souvent comme une enfante, ou stupide, en parlant cette langue étrangère.

Living in a francophone country, it is sometimes difficult to do daily tasks, because I do not speak French well. I can do shopping and call to make an appointment in French. But I cannot understand more complicated information. I have to visit the doctor tomorrow because I have a terrible migraine but I don’t know if I can explain the situation to him very well. This is the reason why I often feel like a child, or dumb, speaking this foreign language.